Yavru Kediler Nasıl Beslenir?

yavru kediler nasıl beslenir

Bir yavru kedi sahiplendiğiniz zaman onların bakımları hakkında gerekli ve temel bilgileri öğrenmeye ve araştırmaya başlamalısınız. Yavruluk dönemlerinden itibaren düzenli, dengeli, yeterli ve sağlıklı beslenmeleri önemlidir. Yaşamının ilk 4-5 haftasında yavru, hayatta kalmak için ihtiyaç duyduğu her şeyi anneden alır. Yavru kediler genellikle 7 haftalıkken sütten kesilir.  Annesi tarafından terk edilmiş yavru kedilerin beslenme bakımı daha farklıdır. Sahiplenmeden önce yavru kedinin terk edilmiş ve tek başına olduğundan emin olun. Yavru kedinin bakımı için kaç günlük veya haftalık olduğunu bilmeniz gerekir.

Bunun için yavru kedide şunları kontrol etmeniz gerekmektedir:

1. •    Yavru kedinin yeni doğup doğmadığını kordonunun olup olamamasından anlayabilirsiniz.
  2. •    Yavru kedinin 2 haftalıktan büyük ya da küçük olduğunu anlamak için gözlerinin açık olup olmadığını kontrol etmelisiniz.
  3. •    3 haftalıktan büyük olduğunu anlamak içinse dişlerine bakmanız yeterlidir. Çünkü 3 haftadan sonra yavru kedide dişler belirmeye başlar.

İlk 4 ay kedinin bebeklik dönemidir. 4 ayın ilk yarısını süt içerek bitirirler. Yavru kedileri sütle beslerken dikkat edilmesi gereken unsurlar vardır.

Bu unsurlar şunlardır:

1. •    Yavru kediler için süt tek başına değil sulandırılıp bir enjektör yardımıyla içirilebilir.
  2. •    Yavru kedi süt tozlarından da kullanabilirsiniz. Petshop mağazalarından kolayca temin edebilirsiniz.
  3. •    Enjektör kullanırken zorlanıyorsanız alternatif olarak küçük bir biberon yardımıyla yavru kediyi besleyebilirsiniz. Biberonun ağızlığının üstüne X harfi şeklinde makas yardımıyla bir delik açmanız yeterli olacaktır.
  4. •    Deliği açarken dikkat etlisiniz çünkü küçük bir delik açarsanız yavru kedinin sütü zor içmesine ve beslenirken yorulmasına sebep olabilirsiniz.

Yavru kediyi biberonla beslerken başı yukarda olacak şekilde sırt üstü elinize alın. Daha sonra diğer elinize alacağınız biberonu 45 derecelik açı ile tutup sıkmadan yavru kedinizi besleyebilirsiniz. Beslenme sonrasında ise oluşabilecek mide gazı için sırtına hafifçe vurarak bu gazı çıkarmayı deneyebilirsiniz. Yaklaşık bir kedi yavrusu her 100gr’lık vücut ağırlığı için 30ml süte gereksinim duyar. 1 haftalık olana kadar yavrular her 2-3 saatte bi, 2 haftalıklar için 4-6 saate bir, 3 haftalık ve sonraki yaştaki yavrular için 6-8 saate bir beslemelisiniz. Eğer yavru kedinin gelişmesi yavaşsa ve öğünlerin yeterli olmadığını düşünüyorsanız ek öğün verebilirsiniz. Bunun haricinde daha fazla vermeye çalışmayın. 4-5 haftalıktan daha bu kediler de ise artık sütle beslenmeye ihtiyaç olmaz. Bu yüzden yavru kedilerimiz için 4. aydan sonra Junior dediğimiz yavru kedi mamalarına geçiş yapabilirsiniz.

Bu aydan itibaren yetişkinlikte de vermek istediğiniz mamaya karar yavrular için olanını alıp değiştirmeden devam edebilirsiniz. Dikkat etmeniz gereken son bir unsur ise herhangi bir yeni yiyeceği yavru kedinize oldukça yavaş ve her seferinde çok az miktarda vermelisiniz. Çünkü ani değişimler bir yavru kedinin duyarlı olan hazım sistemini rahatsız edebilir. Yavru kedi sahipleri kedilerine takviye ve ödül maması vermekten kaçınıyor. Ancak sanılanın aksine yavru kediler için özel olarak üretilmiş olan takviyeler ve ödül mamalarını hekimimizin de fikrini alarak kullanmamızda bir sakınca yoktur.

Yavru Kedilerin Beslenme İhtiyaçları Nelerdir?

Yavru kedilerin ilk haftalarından sonra hızlı bir büyüme gösterirler. Bu yüzdende enerjileri ve enerji harcama oranlı büyük kedilere oranla daha fazladır. Yavru kediler daha hareketli ve enerjiklerdir. Bu sebeple de enerjilerini koruyabilmeleri için genellikle 2 öğünden fazla yemeleri gerekir. Yavru kedilerin enerjilerinin karşılanması için tükettikleri mamalardan yaklaşık olarak %30 oranında proteini yüksek olanları tüketmesi gerekir. Ayrıca yavru kedilerin belirli vitaminlerden, proteinlerden, minerallerden ve amino asitlere büyük kedilerden daha çok ihtiyacı vardır. Hem gelişme çağında oldukları için hem de enerjilerinin karşılanabilmesi için mama seçimlerinde bu unsurlara dikkat edilmelidir. Yavru kedinizi 1 yaşına kadar onun ihtiyaçlarını yeterli şekilde karşılayacak olan özel hazırlanmış ve özel içerikleri olan mamalardan tercih etmelisiniz. Beslenmelerinin yanında ise günlük olarak sularını tazelemeyi ve kaplarını temiz tutmayı ihmal etmeyin.

Yavru Kedilerin Beslenmesi Ne Sıklıkla Olmalıdır?

Yavru kedinizi besleme sıklığınız onun yaşına, cinsine, yeme alışkanlığına ve enerji düzeyine göre değişiklik göstermektedir. Genel olarak yavru kedi beslenmesi şu şekildedir;

1. 1 haftalık yavru kedi: 2/3 saatte bir beslenebilir.
  2. 2 haftalık olan yavru kedi: 3/4 saatte bir beslenebilir.
  3. 3 haftalık olan yavru kedi:4/6 saatte bir beslenebilir.
  4. 6 haftalık olan yavru kedi: Gün içerisinde belirli aralıklarla 3 ya da fazla olabilecek şekilde yaş ya da kuru mamayla beslenebilir.
  5. 12 haftalık olan yavru kedi: Gün içerisinde belirli aralıklarla yaş ya da kuru mamayla beslenebilir.

Yavru kedinizin beslenme düzeninde ona ne kadar ve ne sıklıkla mama vereceğinizden emin olamıyorsanız veteriner hekiminizden yardım istemeniz daha iyi olacaktır. Yavruluk dönemlerinde veteriner hekim kontrolüne götürmeyi de ihmal etmeyin.

Özel İçerikli ve Kaliteli Yavru Kedi Mamaları Nasıl Olur?

Yavru kedileriniz için mama alabileceğiniz birden fazla marka bulunmaktadır. Bu markalardan hangilerinin iyi olduğu konusunda genel bir kararsızlık yaşayabilirsiniz. Bu konuda yardım alabileceğiniz kişiler veteriner hekimlerdir. Veteriner hekimlerin önerecekleri yavru kedi mamalarını almanız kediniz için daha sağlıklı olacaktır. Yavru kedi mamalarının güvenli ve kaliteli bir içeriğe sahip olduğunu pakette bulunan etiket kısmına bakarak anlayabilirsiniz. Alacağınız yavru kedi mamasında “AAFCO tarafından yavru kedi ve kedileri beslenmelerini karşılayacak şekilde oluşturulmuştur.” ibaresi bulunuyorsa mamayı güvenerek alabilirsiniz. AAFCO kuruluşu evcil hayvanların mamalarını düzenleyen federal ya da eyalet yetkilisidir. Yavru kedinize mamasının dışında takviye besin de verilmektedir. Ama takviye besinleri verirken dozunu fazla kaçırmamaya ya da bunu düzenli hale getirmemeye dikkat edin. Fazla takviye besinler yavru kedinizin sağlını olumsuz bir şekilde etkiler. Eğer kediniz sağlıklı, dengeli, doğru ve yeterli besleniyorsa tüyleri ve tüylerinin yapısı parlak olacaktır. Tüylerinin görüntüsü parlak ya da canlı değilse kedinizi veteriner hekimin kontrolüne götürmeniz iyi olacaktır.

Yavru Kedilere Hangi Besinler Verilmemelidir?

Kedinize vereceğiniz ödül mamalarını miktarını ve dozajını iyi ayarlamalısınız. Her gün vermediğiniz ve az miktarda ödül maması verdiğiniz sürece kedinize herhangi bir zararı olmaz. Kedinize kendi yediğiniz ev yemeklerinden ya da fazla kalan yemeklerinizden vermemeniz gerekir. Bazı yiyecekler kedilerde reaksiyona ya da olumsuz sağlık durumlarına yol açmaktadır. Kedinize vermemeniz gereken yiyecekleri ise şu şekildedir;

Çiğ Balıklar: Kedinizin çiğ balık yemesi ondan iştah kaybına yol açar. Fazla tüketimi ya da yenmesi halinde nöbet geçirmesine de sebep olur.

Çiğ Et ve Et Ürünleri: Kediniz çiğ et ve türlerini yediği zaman zararlı olan bakterilerden ve parazit türlerinden etkilenecektir.

Süt Verilmesi: Yeni sütten kesilmiş bir kediye direk olarak süt verilmesi onda karın ağrılarına ve tuvaletini ishal şeklinde yapmasına sebep olacaktır.

Çiğ Yumurtalar: Kediniz çiğ yumurta yediği taktirde salmonella bakterisine maruz kalacaktır. Bu durumda sağlığını olumsuz yönde etkiler.

Yavru kedinizi kesinlikle hiçbir şekilde pişmemiş ya da çiğ bir yiyecek vermemeniz gerekir. Sıralamış olduklarımıza ek olarak ise çikolata tüketimi, soğan, üzüm/kuru üzüm, sarımsak, kahve ve çay gibi ürünlerden de kesinlikle uzak tutmalısınız. Bu tür besinler hem yavru hem de yetişkin kediler için son derece tehlikelidir.

2 – 6 Ay Arası Olan Yavru Kedilerin Beslenmesinde Dikkat Etmeniz Gerekenler Nelerdir?

Yavru kediler büyüyüp geliştikleri bu süreçte diğer kedilerden farklı olacak bir şekilde beslenmelidir. Yavru kediler gelişme çağlarında daha fazla enerji sarf ederler, oldukça enerjiklerdir ve kas gelişimleri devam eder. Bu süre içerisinde ise hem proteinin hem de yüksek enerji içeren mamalardan beslenmeleri onlar için önemlidir. Ek olarak da bağışıklık sistemlerinin güçlü olması içinde mamalarında sağlıklı olan yağlardan, minerallerden ve gerekli olan vitaminlerden bulunması gerekir.

Küçük olan yavru kedilerin beslenme düzenlerinin önemli bir parçası ise konserve olan mamalarıdır. Dişleri daha küçük olan yavru kedilerin yaş ve konserve mamaları tüketmesi kuru mamalara göre daha kolaydır. Yavru kedinizi günlük olarak hem kuru hem de konserve besinlerle besliyorsanız günde 2 kere vermeniz iyi olacaktır. Ama yavru olan kedinizi sadece konserve mamalarla besliyor ise gelişimi için günde 4 kez vermeniz iyi olacaktır.

Bir kedi sahiplenmeden önce ya da herhangi bir hayvanın bakımını üstlenmeden önce buna hazır olduğunuzdan ve sorumluluk alacağınızdan lütfen emin olun. Çünkü bir canlının tüm sorumluluğunu almış olacaksınız. Ayrıca baktığınız canlıyı, sağlığı için düzenli olarak veteriner hekim kontrolüne götürmeyi ihmal etmeyin.

Etiketler: Yavru Kedi, Beslenme, Yeni Doğan
Haziran 01, 2021