Kedilerde Kabızlık

Bugünkü blog yazımızda sizlere kedilerin kabızlık sorunundan ve bu soruna nelerin sebep olabileceğinden bahsedeceğiz. Kabızlık sorunu kediler arasında yaygın olarak görülen bir sıkıntıdır. Sindirim sistemine bağlı olarak ortaya çıkan bir sağlık sorunu olarak bilinmektedir. Bu sorunun bir ya da birden fazla sebebi olabilir. Uygun tedavi ve teşhis için ilk önce kedinizde kabızlık sorununun neyden olduğunun anlaşılması gerekmektedir. Kabızlık durumu kediler için oldukça can sıkıcı bir durumdur. Çünkü tuvaletlerini yapamazlar, yapamadıkları için tuvalete çıkmak isterler ve bu süreç boyunca acı çekerler. Her hastalıkta olduğu gibi kabızlık sorununda da tedavi için erken teşhis çok önemlidir. Çünkü ilerleyen süreçlerde kedinizin yaşam kalitesi bozulmaya başlayabilir. Bu yüzden durum ciddileşmeden en kısa süre içinde bir veteriner hekime götürmeniz tavsiyemizdir. Şimdi kabızlığa yol açan durumları biraz inceleyelim.

Kedilerde Kabızlık Sorununun Nedenleri Nelerdir?

• Su tüketimlerini yeteri kadar karşılamamaları.
  • Yoğun stres altında hissetmeleri ya da stresli bir ortamda olmaları.
  • Genelde yaşlı kedilerde görülen böbrek hastalıklarından sonra oluşan dehidrasyon sorunlarından dolayı.
  • Kedi kumunun temizlenmemesinden dolayı kirli olması ve bu yüzden tuvaletlerini uzun süre yapmamaları.
  • Yedikleri mamalarda ya az lif almaları ya da aşırı derece lif olması ve tüketimi.
  • Normalden daha fazla tüy yutmaları ve yutulan tüyleri vücuttan atamamaları.
  • Fazla hareket etmemeleri.
  • Tümör olması gibi daha farklı sebeplerden ötürü de kabızlık sorunu yaşanabilmektedir.

En temel olarak dikkat etmeniz gereken 2 önemli faktör vardır. Biri kedinizin beslenmesi diğeri ise kedinizin su tüketimi. Kedinizin beslenmesinde dikkat etmeniz gereken, ona verdiğiniz mamaların lif içermesidir. Lif olan mamaların tüketilmesinin sebebi ise kedilerin sindirim sistemlerinin ve bağırsaklarının lifli mamalar sayesinde sorunsuz bir şekilde çalışmasına ve kedilerin daha kolay tuvalete çıkmasına yardımcı olmasıdır. Bu durumda kedinizin lif içeren mamayı az yemesi ya da hiç yememesi durumda kabızlık sorunu başlamaktadır. Aynı durum kediniz az su tükettiğinde ya da hiç içmediğinde de kabızlık sorunu başlamaktadır. O yüzden kedinizin lifli mamalar yediğinden ve bol su içtiğinden emin olmalısınız. Bunların dışında ise dikkat etmeniz gereken şey kedinizi gözlemlemek olacaktır. Tuvaletlerini yaparken aşırı derece ıkınıyorlar mı diye kontrol edebilirsiniz. Ya da basit olarak kumlarını temizlerken kakalarını yapıp yapmadıklarını anlayabilirsiniz. Bu gibi durumlarda kediyi bir veteriner hekime kontrole götürebilirsiniz.

kedilerde kabızlık belirtileri

Kedilerde Kabızlık Sorunu Belirtileri Nelerdir?

• Kumuna gittiğinde kakasını yapamıyorsa kedinin ağlamaya ya da bağırmaya başlaması.
  • Tuvaletini yapmaya çalışırken acı çekiyorsa. Çünkü bu durum onun için oldukça zordur.
  • Uzun uğraşlar sonucu kakasını yaptıysa ama kan geldiyse bu durum kabızdan kaynaklı olduğunu belli etmektedir.
  • Tuvaletini yapamaması ya da yapmaktan kaçınması.
  • Kedinizin kakası olduğundan daha kuruysa bu da kabız olduğunun bir göstergesidir.
  • Kedinizin kum kabına tuvaletini yapması için girmesi ama yapamadığı ve canı acıdığı için geri çıkması da onun kabız olduğuna bir işarettir.

Eğer kedinizde bu belirtilerden bazılarını görüyorsanız lütfen onu bir veteriner hekime gösterin. Böyle durumlarda erken teşhis kedinizin sağlığı için önemlidir.

Kedilerde Kabızlık Sorunu İçin Tedavi Yöntemleri Nelerdir?

Kabızlık sorunu için birkaç yol ve yöntem bulunmaktadır. Bunları sizler için açıklayalım.

• Uygulayabileceğiniz ilk yöntem kedinize az bir miktarda zeytinyağı vermek olabilir. Zeytinyağı kedinizin tuvaletini sıvılaştırabilir ve bu durumda kediniz daha kolay tuvalete çıkabilir. Dikkat etmeniz gereken durum ise zeytinyağının saf olduğundan emin olmanızdır.
  • Kediler için olan malt macunlarından kullanabilirsiniz. Bu macun hem kedinizin kabızlık sorununa iyi gelmektedir hem de tüy yutması durumunda midelerini rahatlatır.
  • Eğer lifli gıdaları ya da protein değeri düşük mamalar tüketiyorsa aldığınız mamayı değiştirin. Lif oranı ve protein oranı yüksek olan mamalar tercih edin.
  • Kedinizin su tüketimi yaptığından emin olun.
  • Eğer kediniz hareketsiz ise onun hareket düzeyini arttırmaya çalışın. Oyunlar oynayın ve normalden daha fazla hareket etmesini sağlayın.

Kedilerde Kabızlık Sorunu Nasıl Engellenir?

Kedilerde kabızlık sorununun önüne geçmek için dikkat etmeniz gereken ve yapmanız gereken bazı unsurlar vardır. O unsurlar şunlardır;

• Daha önce de bahsettiğimiz gibi lif oranı ve protein oranı yüksek ve yeterli olan mamalarda besleyin.
  • Yeterli oranda su tükettiklerinden emin olun. Gün içerisinde su kaplarındaki suları yenilemeyi unutmayın.
  • Mamalarına çok az miktarda zeytinyağı koyabilirsiniz ama ayarına dikkat edin ve sürekli olarak bunu yapmayın.
  • Kediniz uyuşuk ise onun hareket etmesini sağlayın bu onun kabız olma ihtimalini az da olsa önleyecektir.
  • Kediler yoğun stres altında oldukları zaman da kabızlık durumu yaşanabilmektedir. Kedinizin neden stres altında olduğunu tespit edin ve elinizden geldiğinde onu rahatlatmaya çalışın ve sorunu engellemiş olun.

kedilerde kabızlık

Sağlıklı bir kedi günde en az 1 kere de olsa dışkısını yapması gerekmektedir. Yapmaması durumda kediyi gözlemleyin. En kısa süre içerisinde bir veteriner hekime götürün ve muayene ettirin. Veteriner hekim en kısa süre içerisinde doğru teşhis ve doğru tedaviyle size yardımcı olacaktır. Erken teşhis ve tedavi sevgili dostlarımız için oldukça önemlidir unutmayalım.

Kedilerde Kabızlık Durumu Hakkında Bilinmesi Gerekenler Nedir?

Kedilerde yaşanan kabızlık durumu genellikle kalın bağırsakta fazla bir şekilde dışı birikiminin meydana gelmesi sonucunda, bağırsak hareketlerinin zorlanması ile ortaya çıkan bir durumdur. Kabızlığın sebebi ise kedilerin bağırsağından fazla dışkı birikiminden dolayı su emilim olayı gerçekleşmez. Bundan dolayı da dışkılar zamanla sertleşir ve kuru hale gelir. Dışkının sertleşmesinden dolayı kedilerde kabızlık sorunları baş gösterir. Ayrıca tuvaletlerini yaparken zorlanma, dışkı ile birlikte zorlanmaya bağlı olarak az kan gelmesi ya da hiç tuvaletlerini yapamama durumları oluşur. Kedinizin dışkısını yapmadığını ya da yapamadığını fark ettiğiniz zaman kısa sürede veteriner hekiminize götürün.

Kedilerin Kabız Olmasına Neler Sebep Olur?

Kedilerin kabız olması farklı durumlardan kaynaklanmaktadır. Kedilerin kabız olmasına sebep olan durumlar şu şekildedir;

• Kedilerin aşırı stres altında olması ya da aşırı korku halinde olmaları durumlarında vücutları buna tepki vererek, kabızlık durumu ortaya çıkmaktadır.
  • Kedinin mamasının sık bir şekilde değiştirilmesinden kaynaklı kabızlık durumları. Kedinizin yediği düzenli mamayı değiştirmek ve sürekli farklı mama verilmesinden dolayı kedilerde kabızlık durumları yaşanmaktadır.
  • Kedilerin sağlıksız beslenmesi de kabızlık sorunlarına yol açmaktadır. Kediler besinlerinden yeteri kadar vitamin ve mineral gibi destekleri alamıyor ise, kabızlık sorunları ile karşılaşılması oldukça yüksektir. Çünkü kedilerin vücutları için almaları gereken besin maddeleri vardır.
  • Aşırı tüy yutulmasından kaynaklı kabızlık sorunlarının yaşanması. Kediler temiz hayvanlar olduklarından dolayı gün içerisinde kendilerini temizlerler. Ama temizleme sırasında faz tüy yutmaları halinde bu tüylerden dolayı kabızlık sorunları oluşur.

kedilerde kabızlık sorunu

Kedilerin Kabızlık Sorunlarına Ne İyi Gelir?

Kedilerin yaşadıkları kabızlık sorunu engellenebilen ve tedavisi yapılabilen bir sağlık sorunudur. Kedinin kabızlık çektiği ne kadar erken anlaşılır ise tedavi süreci ve müdahalesi o kadar erken yapılır. Kedilerin kabızlık sorunlarını önleyecek etkenler şu şekildedir;

• Kedilerin kabız olmaması ve sağlığı açısından kilo kontrolünün yapılması önerilir. Kedilerin fazla kilolu olması ve hareketsiz hallerinden dolayı dışkının bağırsaktan geçişi daha uzun sürer. Bu süreçte bağırsakların suyu emmesinden dolayı kabızlık meydana gelir. Kedilerin kilosunun sağlıklı olması için uygun mamalar ile beslenmelidir. Fazla kilolu kedilerin mamaları için veteriner hekime danışmanız daha sağlıklı olacaktır.
  • Kedilerin kabızlık sorunu çekmesi durumlarında su içmeye teşvik edilmelidir. Su içirmek için kediye yaş mama vermek etkili ve tercih edilen bir yöntemdir. Tabi yaş mama miktarını fazla vermemeye özen gösterin. Kedinize kabızlık durumlarında süt vermeyin. Süt kedilerin vücutlarında hem şişkinlik yapar hem de tolere edemez. Süt vermeniz kabızlık sorununa iyi gelmez, aksine daha fazla sağlık sorununa neden olur.
  • Kedinizi gün içerisinde hareketsiz ise bu durumlarda zaman içerisinde kabızlığa yol açabilmektedir. Kedinizin hareket etmesini sağlamak için sevdiği oyuncaklarla oynamasına ve sizle vakit geçirmeye teşvik edin.
  • Kedinizde besin alerjisi olması durumunda bağırsak iltihaplanması ve kabızlık gibi durumlar yaşanabilmektedir. Bu yüzden kedilerinize vereceğiniz besinlerde ve mamalarda seçici olmalısınız. Kedinize hangi mamayı vereceğinize karar veremiyor iseniz veteriner hekiminize danışın.

Kedilerin Kabızlık Sorunlarıyla İlgili Merak Edilen Sorular ve Cevapları

Kabız Olan Kediye Ne İyi Gelir?

Kedilerin kabız olması durumlarında su tüketiminin arttırılması gerekmektedir. Çünkü dışkı sertleştiği için kediler tuvaletlerini yapmakta zorlanır. Kabızlık durumlarında kedilere yaş mama verilmesi ve su tüketiminin yaptırılması yardımcı olacaktır. Ama kediniz tuvaletini yaparken zorlanıyor ya da yapamıyor ise veteriner hekime danışın.

Kedilerde Kabızlık Kaç Gün Sürer?

Sağlıklı olan kediler büyük tuvaletlerini her gün ya da 2 günde bir olacak şekilde yapmaktadır. Eğer kediniz büyük tuvaletini yaklaşık 2 gündür yapmıyor ise kabızlık sorunu yaşıyor demektir.

Kedilerde Kabızlık Belirtileri Nelerdir?

Kedilerde kabızlık tuvalet sırasında ıkınma/zorlanma, 2 ve daha fazla gün büyük tuvaleti yapmamak, kedinin anüs bölgesinde tahriş oluşumları, yapılan dışkıda kan görülmesi, kedinin dışkısının ufacık,sert ve kuru olması, tuvalet yapmaktan kaçmak ve yürüyüşte değişiklikler olması gibi belirtileri vardır. Kedinizin kabızlık sorunu olup olmadığını anlamak için semptomlara bakmalı ve kediyi gözlemlemelisiniz.

Kedilere Kabızlık İçin İlaç Verilir Mi?

Kedilerin kabızlık sorunları için uygulanacak olan tedaviler veteriner hekimler tarafından belirlenir. Kendi başınıza kediye ilaç vermek doğru olmaz, aksine durumu kötüleştirir. Kediniz kabızlık sorunu yaşıyor ise direk veteriner hekiminize başvurmalısınız. Veteriner hekiminiz kedinizin kabızlık sorunu için en doğru tedavi yöntemini belirleyecektir.

Yavru Kedilerde Kabızlık Nasıl Geçer?

Bakımını üstlendiğiniz yavru kedilerin kabız olmaması için dikkat etmelisiniz. Yavru kedi kuru mama ile beslenmeye başladığınız zaman, ek olarak yaş mama ile karıştırıp verebilirsiniz. Böylece daha kolay sindirecektir. Yavru kedilerin yaş maması içerisine 1 çay kaşığı zeytinyağı ekleyebilirsiniz. Ama ekleyeceğiniz zeytinyağı hem saf olmalıdır hem de 1 çay kaşığını geçmemelidir.

* Yukarıdaki bilgiler sadece bilgilendirme amaçlıdır. Web sitemizde yer alan hiçbir bilgi bir "veteriner hekim'in" görüşü kadar değerli değildir. Evcil hayvanınızın sağlığı ile ilgili tüm konularda veteriner hekiminize danışmanızı öneriyoruz.

Web sitemiz de bir çok ürün grubu hakkında detaylı bilgiler yer almaktadır. Bunlardan bazıları şunlardır.

Etiketler: Kedilerde Kabızlık
Ağustos 03, 2021