Kedilerde Bölgesel Tüy Dökülmesi

Kedilerin yapısal olarak birer tüy yumağı olduğunu söyleyebiliriz. Kedilerin tüyleri yumuşacık ve sevilesi bir yapısı vardır. Tüyleri genellikle parlak ve canlı bir görünüme sahiptir. Ama maalesef ki bazı durumlarda kedilerin tüylerini bu parlak ve canlı görüntüsü bozulabilmektedir. Kediler mevsim geçişlerinde ve normal zamanlarda tüy dökmeye elverişli bir yapıya sahiptir. Kısacası kedilerin tüylerinin dökülmesi olağan bir durumdur. Ama bazı durumlarda kediler olduğundan daha yoğun bir tüy dökümü yapmaktadır. Kedilerde görülen olağan dışı yoğun tüy dökümleri sağlık sorunlarının habercisi olarak karşımıza çıkmaktadır. Kedilerde farklı durumlardan kaynaklı olarak farklı tüy dökülmesi ve bölgesel olarak tüy dökümleri ortaya çıkmaktadır. Kedi sahiplerinin aklında ise kedilerde bölgesel tüy sorunlarının neden olduğu, tedavisinin nasıl olduğu ve neden böyle sorunların kedilerde oluştuğu ile ilgili sorular dolanmaktadır. Bugün sizler ve tüylü kedi dostlarınız için aklınıza takılan bu soruları ve bu durumların önüne nasıl geçebileceğinizden bahsedeceğiz.

Kedilerde Bölgesel Tüy Dökülmesi Neden Olur?

Kedilerde oluşan bölgesel tüy dökülmesi durumları farklı sebeplerden meydana gelmektedir. Eğer kedinizde bölgesel tüy dökülmeleri meydana geliyorsa, bu durumu göz ardı etmek yerine dikkate almanız gerekmektedir. Kedilerde bölgesel tüy dökülmelerinin temel nedenleri ise parazitlerden kaynaklı, dengesiz ve yetersiz beslenmeden, mantar oluşumlarından, aşırı stres durumları, oluşan bakteriyel kaynaklı enfeksiyonlar ve bağışıklık sistemlerin olan sorunlar kedilerde bölgesel tüy kayıplarına sebep olmaktadır. Bu hastalıklar tüy dökülmeleri genel olarak önce kedinin vücudunda sabit bir bölgede başlamaktadır. Daha sonra ise vücut geneline yayılmaya başlamaktadır. Bölgesel tüy dökülmelerine ek olarak ise kedinizde kızarıklıklar, fazla kaşıntı ve ek olarak da enfeksiyon durumları görülebilmektedir.

Kedilerde Parça Halinde Tüy Dökülmesi Neden Olur?

Kedilerde görülen parça (bölgesel olarak) halinde tüy dökülmeleri farklı sebeplerden meydana gelmektedir. Mesela bu duruma dengesiz ve düzensiz beslenmeler, yedikleri mamalarda mineral ve vitaminin az olması, mikrop/bakteri, parazitlerden dolayı, kötü bağışıklık sistemi, stresli durumlar ve deri enfeksiyonları gibi durumlar sebep olmaktadır. Bu durumlara ek olarak da bayat veya sağlıksız mamalar ile beslenmesi, sürekli olarak ev yemeği yemeleri ve bozuk mama tüketimleri de etkili olmaktadır. Kedilerde oluşmaya başlayan parça halinde tüy dökümleri görüyor iseniz veteriner hekiminiz ile iletişime geçmelisiniz.

Kedilerde Bölgesel Tüy Dökülmelerinin Belirtileri Nelerdir?

1. Olağandan fazla tüy dökümünün başlaması.
  2. Tüylerinin eski parlaklığını ve canlılığını yitirmesi.
  3. Tüylerinin zayıflaması ve diplerden kırılmaya başlamlası.
  4. Vücutlarında belli olacak şekilde bölgesel olarak tüy kayıpları yaşanması.
  5. Tüy kayıplarının olduğu yerde kızarıklıklar olması.

Kediler arasında görülen bölgesel tüy dökümler erken müdahale edilmesi gereken durumlardır. İleri seviyeye ulaşan durumlarda kedinizin sağlığı kötü bir şekilde etkilenmektedir. İlk olarak kedinizde bölgesel tüy dökülmesine sebep veren durum bulunmalıdır. Daha sonrasında ise buna uygun bir tedavi yolu belirlenmektedir. Kedilerde bölgesel tüy dökülmelerinin farklı sebeplerden meydana geldiğinden sizlere bahsetmiştir. Şimdi bu durumların neler olduğunu ve neden kedinizde meydana geldiğini açıklayalım.

Kedilerde Saçkıran Hastalığına Bağlı Olarak Bölgesel Tüy Dökülmesi

Saçkıran hastalığı kediler arasında sık görülen ve kedilerin tüylerinin bölgesel olarak dökülmesine sebep olan bir durumdur. Bu hastalık hem yetişkin kedilerde hem de yavru kedilerde görülebilmektedir. Saçkıran hastalığı temel olarak microsporum canis adında bir mantar sporundan kaynaklanmaktadır. Bu mantar kedinize pis bir ortamdan, açık bir yaradan, başka bir kediden ve bir ısırık ile kolayca bulaşabilmektedir. Kedinize saçkıran hastalığı bulaştıktan sonra birkaç ay boyunca ise bulaşıcı bir durumda olur. Saçkıran kedinizin vücudunda tüylerinin en dış kısmından başlar, daha sonrasında saç köklerine kadar nüfuz etmektedir. Bu hastalık kedinizde hem bölgesel tüy kayıplarına hem de enfeksiyonlara neden olmaktadır. Saçkıran hastalığının genel olarak belirtileri ise şu şekildedir;

1. Kedinin deri yüzeyinde bölgesel ve parça halinde tüy dökülmeleri.
  2. Pul pul şeklinde görülen kırmızı parçacıklar.
  3. Vücut yüzeyinde düzensiz olarak görülmeye başlayan tüy dökülmeleri.
  4. Tarama veya sevme esnasında tüylerde kolayca dökülme veya kopma meydana gelmesi.

Kedinizde bu gibi belirtileri görüyor iseniz direk olarak veteriner hekiminize kontrole götürmelisiniz. Kedilerde oluşan saçkıran hastalığı veteriner hekimin belirlediği tedavi sayesinde düzeltilmektedir. Veteriner hekiminizin belirlediği uygun tedavi yöntemi ile, kediniz kısa sürede eskisi gibi tüylü ve sağlıklı olacaktır.

Kedilerde Mama Kaynaklı Bölgesel Tüy Dökülmeleri

Kedinizin yediği kuru mamalar, yaş mamalar ve ek gıdalar oldukça önemlidir. Doğru beslenmediğinde ve kuru mamalardan vücutları için ihtiyaçları olanı almadıkları zaman, bu durumda bölgesel tüy kayıplarına sebep olmaktadır. Kedinizin yediği mamalar bulunması gerekenler şu şekildedir;

1. Protein oranın yüksek olması gerekir. Kedilerin tüy sağılığı ve derilerinin yenilenebilmesi ihtiyaçlarını yedileri mamanın protein oranından karşılamaktadırlar. Bu sebeple de yedikleri mamaların protein oranı yüksek ve kolay sindirilebilir olmalı olması gerekmektedir. Yedikleri mamalardan yeteri kadar protein alamazlar ise tüyleri zayıflamaya, bölgesel olarak dökülmeye ve kırılgan bir yapıya sahip olmaya başlayacaktır.
  2. Mamaları içerisinde proteine ek olarak da E ve A vitaminlerinin de mevcut olması önemlidir. A ve E vitamin alımı sayesinde kedilerin tüyleri canlı, sağlıklı ve besleyici görünmektedir. Kedi mamalarında bulunan A ve E vitaminleri sayesinde hücre büyümeleri düzenlenebilmektedir.

Kediniz ne kadar sağlıklı, dengeli ve doyurucu bir içeriğe sahip olan mama ile beslenir ise, tüyleri bir o kadar sağlıklı olacaktır. Kedinize düzenli aralıklar ile yaptırdığınız kontroller sırasında kedinizin maması için veteriner hekiminize danışabilirsiniz.

Kedilerin Kendini Fazla Temizlemesinden Kaynaklı Tüy Dökülmeleri

Kedilerin temiz ve titiz hayvanlar oldukları herkes tarafından bilinmektedir. Kediler gün içerisinde kendilerini düzenli olarak yalayarak temizlemektedir. Ama bu durumun giderek artması da kedinizde tüy kayıplarına sebep olabilmektedir. Kedilerin dilleri pütürlü bir yüzeye sahiptir. Dillerinin pütürlü yapısı sayesinde kendilerini temizlerken, bölgesel olarak tüylerin kırılmasına ve zayıflamasına sebep olabilmektedir. Özellikle kediniz vücudunda tek bir noktayı sürekli olarak yalayıp temizlemesinden dolayı, o bölge de tüyler dökülmeye başlayacaktır. Eğer kedinizin vücudunda tek bir noktayı sürekli temizlediğini ve tüysüz bırakmaya başladığını fark ederseniz veteriner hekiminize başvurmanız daha sağlıklı bir durum olacaktır. Kedinizin neden o bölgesi sürekli olarak temizlediğini veteriner hekiminiz gerekli kontroller yapıldıktan sonra size söyleyecektir.

Kedilerde Bölgesel Tüy Dökülmeleri Nasıl Engellenir?

Kedilerin sağlıklı yaşam sürebilmeleri için oluşan sorunların fark edilmesi ve zamanında müdahale yapılması gerekmektedir. Kedilerde oluşan bölgesel tüy dökülmeleri de bu sorunlardan bir tanesidir. Oluşan bölgesel tüy dökülmesinin engellenmesi için bu durumun erkenden fark edilmesi önemlidir. Kedinizin vücudunda olan tüyleri ve hareketleri gün içerisinde gözlemlemeniz gerekir. Eğer kedinizde bölgesel tüy dökülmeleri ya da olduğundan aşırı fazla tüy dökümü yaptığını görüyorsanız direk olarak veteriner hekiminize gitmeniz gerekir. Veteriner hekimler tarafında yapılan kontroller, tahliller ve testler sonucunda kedinizin neden bölgesel tüy dökülmesi yaşadığını sizlere söyleyecektir. Soruna uygun olarak tedaviler başlatılır. Mesele kedinizde oluşan bölgesel tüy dökülmesi mama kaynaklı bir durum ise veteriner hekiminiz tarafından kedinize uygun bir mama ve beslenme düzeni oluşturulacaktır. Veteriner hekiminizin kediniz için belirlediği tedaviden sonra ise kedinizin tüyleri yeniden eski sağlığına kavuşacaktır. Eskisi gibi güzel tüylere ve sağlıklı bir yaşantıya sahip olacaktır. Kedinizin bölgesel tüy dökülmesi ve diğer herhangi bir sağlık sorunu için veteriner hekiminize başvurunuz. Tüy yumağı sevgili kedilerimizin ve diğer hayvanlarımızın gerekli tedaviyi alabilmeleri ve yaşamlarını sağlıklı geçirebilmeleri adına lütfen düzenli aralıklar ile veteriner hekim kontrolüne onları götürün.

Ek olarak da sizlere kısaca bahsetmek istediğimiz bir durum daha var. Kedilerde görülebilen ve Kedi Alopesi adı verilen bir hastalık. Kedi alopesi kedilerde vücutlarının belirli bölgelerinde veya tamamında görülebilen ve çıkan tüylerin dökülmesine sebep olan bir durumdur. Yavru kedilerde, genç, yetişkin ve yaşlı kedilerde görülebilen bir durumdur. Kedi alopesi vücutların düzensiz yerlerde veya düzenli bir biçimde de görülebilmektedir. Kedi alopesi kedilerin vücutlarında tüylerin dökülmesine ve uzayan tüylerin diplerden zayıflamasına ve kırılmasına neden olmaktadır. Bazı kedilerde ise pati kısımlarında da görülmektedir. Eğer kedinizin tüylerinin dökülmesi bu durumdan kaynaklı ise veteriner hekiminiz gerekli testler ve kontroller sonrasında sizi bilgilendirecektir.

Etiketler: Kedilerde Bölgesel Tüy Dökülmesi
Eylül 12, 2022