Kedilerde Lösemi Hastalığı Belirtileri ve Tedavi Yöntemleri Nelerdir?

Kedilerde Lösemi, FeLV,

Kedilerde Lösemi

Feline leukemia virüs (Felv); retrovirus grubundan RNA lı bir virüstür. Etken vücuda alındıktan sonra bağışıklık sistemini,anemi ve/veya lenfomayı tetikleyebilir. Hastalık tüm dünyada görülmekle birlikte görülme sıklığı (previlansı) düşüktür (<%1). Virüsun dış ortam da yaşam şansı düşüktür. Dezenfektanlar, ısıtma ve kurutmaya oldukça duyarlıdır.

Virüs

Hasta taşıyıcı anneden gebelik esnasında (transplasental olarak), doğum sonrası beslemede süt ile, hasta hayvanların salya, dışkı, burun akıntılarıyla veya direk kedilerin teması sonucu bulaşmakla birlikte hasta kedinin ısırması ve hasta donörden kan nakli sonucunda da geçebilir.
Klinik bulgulardan yaygın olanları;

Ateş, laterji (düşkünlük), anemi, immun supresyon (bağışıklığın baskılanması), lenfoma gibi semptomlardır.

Tanı da FeLV p27 antijenine spesifik speed testler ile tanı konulabildiği gibi İFA ve PCR testleri ile de tanı konulabilir.

Tedavide spesifik bir yöntem olmamakla birlikte gelişen semtomplara göre destekleyici tedavi, hekim tarafından uygulanacaktır.

Kedilerde Lösemi Hastalığına Karşı Aşılama

FeLV e karşı geliştirilmiş farklı firmalara ait aşılar bulunmaktadır.
Hastalığın previlansı (görülme sıklığı ) düşük olduğu için halk arasında sanki aşının gereksiz olduğuna dair bir algı vardır. Ancak hastalığa yakalanan hayvanlarda seyrinin çok ağır olması, ölümle sonuçlanabilen vakalar şekillenmesinden dolayı aşılama kaçınılmazdır. Aşılama öncesi FeLV testi yapılması ve negatif hayvanların aşılanması aşı sonrası oluşabilecek superenfeksiyonun önüne geçecektir. Aşı yeri sarkomlarının en fazla lösemi aşısı sonucu görüldüğü iddiası da yapılan çalışmalar ile çürütülmüştür. Bir firma tarafından uygulaması devam eden aşı geliştirilerek yan etkileri de minimum hale getirilmiştir.
Bu tarz viral hastalıklarda en doğru tedavi yöntemi aşılanarak hastalığa yakalanma riskini minimuma indirmektir.

Kedi lösemisi hastalığı, FeLV, Feline Leukemia Virüs Enfeksiyonu ya da Kedi Lösemi Virüsü Hastalığı olarak da bilinebilmektedir. Kedi Lösemi hastalığı kansere sebep olan, kedilerin bağışıklık sistemini etkileyen ve virüslerin neden olmasıyla ölümle sonuçlanabilen bir retrovirüs enfeksiyonudur.  Kedilerde kanser tipinde ilerleyebilen ciddi bir hastalığa yol açmaktadır. Bağışıklık sistemine doğrudan tesiri bulunan virüs, hasta kedinin vücut direnci iyi değilse ölüme sebebiyet verebilmektedir. Bununla birlikte birtakım kediler virüse karşı bağışıklık geliştirerek taşıyıcı rol oynayabilmektedir. Bu hastalık ve enfeksiyondan kedileri korumanın tek yolu aşı ve erken teşhistir. Aksi taktirde tedavi şansı çok düşüktür ve ölümle sonuçlanabilmektedir.

Virüsün Kediler Arasında Bulaşma Aşaması

•    Aynı yemek kabını paylaştıkları zaman ya da birbirlerini yaladıkları zaman tükürük yoluyla geçebilmektedir.
•    Diğer vücut salgıları, kan ve süt gibi başka yollardan da bulaşabilir.
•    Vücuttaki hücrelerde gizlenebilen bir virüs (latent evresi) olduğu için kendi DNA’sını kedinin DNA’sına ekleyebilir ve böylece ilk olan enfeksiyondan sonra bile aktifleşip hastalığa neden olabilmektedir.
•    Ama yan yana olan enfekte olan kediden enfekte olmaya kediye geçişi de mümkündür.

Kedilerde Lösemi Belirtileri

Kedilerde löseminin klinik semptomları yoktur ve hepsini göremeyebilirsiniz. Kısaca belirtilerinden ve teşhisinden bahsedelim.

•    Kusma
•    Aşırı kilo kaybı
•    Nöbetler ve davranış bozuklukları
•    İştah kaybı
•    Soluk diş etleri
•    Düşmeyen ateş
•    Lenf yumrularında şişlik oluşumu
•    Halsiz olmaları
•    Virüsün etkisinden dolayı başka enfeksiyonlara yakalanma ve iyileşememe
•    Kanlı kronik ishal
Bu hastalığın teşhisinin net bir şekilde yapılması için veteriner hekimleri ve veteriner klinikleri tarafından kan örnekleri alınarak ELISA testi yapılarak tanısı konmaktadır.

Kedilerde Lösemi Tedavileri

Maalesef kedilerde olan lösemi hastalığının kesin ve net bir tedavisi bulunmamaktadır. En iyi yöntemi erken teşhis ve önlemektir. Kedileri lösemi hastalığından korumak ve önlemek adına veteriner hekiminizle ya da gittiğiniz veteriner kliniğiyle devamlı bağlantı halinde olmanız gerekmektedir. Tüm kediler risk altında iken, yaşam biçimi, aşılanması ve cinsiyet durumunun tümü bu bulaşıcı olan lösemi hastalığına yakalanmasının azaltılmasında oldukça mühim bir rol oynamaktadır. Bunun dışında en iyi koruma yollarından diğer bir tanesi ise her hastalıkta olduğu gibi benzer biçimde kediyi riskli bir mekan veya FeLV ile enfekte olup olmadığı meçhul olan bir kediden her koşulda uzak tutmaktır.

* Testi pozitif olan kedilerimiz için ise uygun bir şekilde bakılmaları, düzgün beslenmesi ve stresten uzak tutularak yaşam süreleri uzatılmaktadır.

* Sağlıklı olan kedilerimiz için işe aşılama yapılmalıdır. Bunun amacı, hastalığı kedimizden uzak tutabilmektir. Yavru kedilerimiz 9-10 haftalık olduktan sonra ilk aşılaması yapılabilmektedir. Geri kalan dozları için aşılamadan sonra mutlaka veteriner hekiminizle bir aşı takvimi oluşturun.

Web sitemiz de bir çok ürün grubu hakkında detaylı bilgiler yer almaktadır. Bunlardan bazıları şunlardır.

Etiketler: Kedilerde Lösemi, FeLV, Kedi Lösemisi Hastalığı
Haziran 04, 2021