Köpeklerde Egzama Belirtileri ve Tedavisi

Egzama hastalığı köpekler arasında yaygın olarak görülen bir hastalıktır. Köpeklerde görülen egzama hastalığı vücutlarında ortaya çıkar. Egzamayı kısaca bir deri hastalığı alarak tanımlayabiliriz. Bu hastalık şiddetli derece kaşıntıya sebep olur. Egzama hastalığı iki farklı şekilde kendini gösterir. Kuru egzama ya da ıslak egzama olarak kendisini gösterir. Kuru egzamada semptomları olan bölgede pul pul şeklinde dökülmeler meydana gelir. Islak egzama da ise lezyonların olduğu bölgede nemli olan bir akıntıyla karşılaşılır. Bu hastalığın tedavisi yapılmazsa köpekler için kronik ve ilerleyici bir hal almaktadır. Egzama belirtileri genellikle köpeklerin sırt, kuyruk, bacak/bacak arası kısmında ve testis torbalarının etrafında görülür. Fazlaca kaşıntıya sebep olmasında dolayı ciltlerini tahriş olmasına sebep olur. Bugün sizlere köpeğinizde egzama belirtilerini, tedavisini ve egzamanın nedenlerinden bahsedeceğiz.

Köpeklerde Görülen Egzama Nedir?

Egzama köpekler arasında görülen bir deri hastalığıdır. Deri katmanlarındaki duyarlılık artışının yükselmesiyle birlikte, köpekler kaşıntı, tırnaklarla kaşıma ve kaşınan bölgenin ısırarak yalanması gibi semptomlarla görülür. Egzama köpeklerde şiddetli kaşınmayı tetiklemesiyle birlikte bu kaşınmalarında sonucunda yara açılır ve enfeksiyon kapmaya müsait hale gelir. Köpeklerde egzama belirtileri görülmeye başlandığı zaman en kısa süre içerisinde veteriner hekime gidilmelidir. Veteriner hekim kontrolünde ve erken bir şekilde tedaviye başlanması köpeğinizin sağlığını olumlu yönde etkiler.

Köpeklerde Egzama Hastalığının Nedenleri

Köpeklerde görülen egzama hastalığı onların hem sağlığını hem de psikolojisini olumsuz yönde etkiler. Egzamanın köpeklerde görülmesinin nedenlerinden bazıları şunlardır;

1. Gıda alerji sorunları
  2. Parazitler
  3. Vitamin eksiklikleri
  4. Aşırı soğuk ya da aşırı sıcak hava iklimleri
  5. Vücudu tahriş eden bitkilerle ya da maddelerle temasta bulunulması
  6. Genetik yatkınlık
  7. Stres
  8. Mantar, viral ve bakteriyel olan enfeksiyonlar
  9. Pire ısırıkları
  10. Hormonsal bozukluklar

Egzamanın neden birden fazla ve farklı sebepten ötürü ortaya çıkar. Beslenme kaynaklı, genetik ya da alerjilerden kaynaklı egzama görülebilir.

Köpeklerde Egzama Belirtileri Nelerdir?

Köpeklerde görülen egzaman hastalığını 2 çeşidi vardır. Nemli egzama ve kuru egzama olarak bilinir. Nemli ve kuru egzamadaki belirtiler bazı yönlerden farklılık gösterebilir. Nemli egzama köpeklerde daha kolay bir şekilde fark edilir. Nemli egzamada bölgesel dökülme yoğundur ve o bölgedeki deri kırmızıdır ve koku yayar. Kuru egzamada bölgesel olarak pul pul dökülme, soyulma ya da pullanma şeklinde görülür. Köpeklerde genel olarak egzama belirtileri ise şu şekildedir;

1. Ciltte oluşan lezyonlar ve kızarıklıklar
  2. Ciltte döküntü başlangıcı
  3. Belirli bölgelerde şiddetli kaşıntı
  4. Köpekte iştahsızlık ve devamında kilo kaybının başlaması
  5. Ciltte lezyonların olduğu bölgelerde renklerin farklı olması
  6. Acıdan dolayı agresif bir yapıya bürünme
  7. Ciltte oluşan akıntılar
  8. Açık yaralar zamanla enfeksiyon kapmaya daha elverişlidir.
  9. Bölgesel olarak ısı artışının yaşanması.
  10. Bazı bölgelerde kepeklenme meydana gelir.

Köpeğinizde bu gibi belirtiler görmeye başladıysanız lütfen en kısa süre içerinde onu veteriner hekim kontrolüne götürün. Erken teşhis ve tedavi her zaman için köpeğiniz sağlığı açısından önemlidir.

Köpeklerde Egzama Tedavisi

Köpeğinizde tedavi sürecine başlanmadan önce veteriner hekim kontrolünden geçmiş olması gerekir. Tedavi sürecini de veteriner hekimler belirler. Köpeğinizde hangi sebeplerden ötürü egzaman başladığı belirlenir. Bu süre içerisinde köpeğinizin cildinde olan yaraları enfeksiyon kapmaması ve köpeğinizin yalamaması için koruma amacıyla yakalık takılması tercih edilir. Egzama nedeni belirlendikten sonra ona uygun bir tedavi yöntemi izlenir. Veteriner hekiminiz neden bağlı olarak köpeğinize ilaçlı banyo, vitamin takviyesi ya da eksikliğinin giderilmesi, katkı maddesi takviyesi, mama değiştirme ve antibiyotik gibi tedavi yöntemlerini kullanır. Doğru tespit ve tedavi süreciyle köpeğinizde ortaya çıkan semptomlar zamanla azalacak ve gidecektir. Egzama hastalığında ya da herhangi bir hastalıkta köpeğinizi veteriner hekim kontrolüne götürmeden evde tedavi etmeye çalışmayın.

Köpeklerde Egzama İnsanlara Bulaşır Mı?

Egzama hastalığı bir köpekten diğer köpeğe geçecek şekilde bulaşmaktadır. Yani köpeklerden insanlara geçen bir hastalık değildir. Ama yine de köpeğinizin tedavisi sırasında açık yaralarına çıplak elinizle dokunmamanız tavsiye edilir. Eldiven takmanız daha sağlıklı olacaktır.

Köpeklerde Egzama İlacı Nedir?

Köpeğinizin sağlığı açısından tedavisi veteriner hekim tarafından yapılmalıdır. Veteriner hekim egzama tedavisinde köpeğinize semptomlarını hafifletebilmesi için kortizon ilaçlarından ya da anti-enflamatuar ilaçlarında yazabilmektedir. Veteriner hekiminiz sorunun altında yatan sebebe göre tedaviyi uygular. Mama değişimi yapılabilir ya da antibiyotik gibi reçeteler de yazar.

Egzama Hastalığına Yatkın Irklar

Bazı köpek ırkları diğer ırklara göre egzaman hastalığa daha yatkındır. Sokakta yaşamak zorunda kalan köpekler arasında da egzama hastalığı görülmektedir. Maalesef sokakta yeterli ve düzenli beslenemediklerinde ve kötü şartlardan dolayı hastalıklara biraz daha yatkınlardır. Cins köpek ırklarında ise Fransız Bulldog, Alman Çoban Köpekleri, Pekines, Boxer, Golden Retriever, Dogo Arjantin ve Saint Bernard ırkı köpeklerde egzama hastalığı daha sık görülür.

Köpeklerde Egzama Hastalığına Neler İyi Gelir?

Veteriner hekiminizin önerisi doğrultusunda kaşıntısı çok fazla ve ciddi olan köpeğiniz için kortizonlu merhemler sürülür. Yara olan bölgelerin hijyenik tutulması gerekir. Bu süre zarfında veteriner hekiminizin onayı doğrultusunda ve sadece anti bakteriyel olan köpek şampuanlarıyla köpeğinizi yıkayabilirsiniz. Bazı köpek cinsleri için bu dönemde hipoalerjenik kuru mamalara geçiş yapılması daha uygun olur.

Köpekler İçin Egzama Maması

Köpekler için egzama tedavisi sırasında kullanılan mamalarında çoğunda tavuk ya da tavuk eti bulunmaz. Ayrıca içerisinde egzama hastalığını tetikleyecek katkı maddelerine de yer verilmez. Köpeğinize mama alırken yaşına, cinsine ve hastalığına uygun beslenme sağlayacak mama almaya dikkat edin. Köpeklerde yanlış ve düzensiz beslenme de egzama hastalığını tetikleyen unsurlar arasındadır. Mama seçimi için kararsız kalıyorsanız bu konu hakkında veteriner hekiminize danışmanız iyi olacaktır.

Köpeklerde görülen egzama hastalığını birden fazla sebebi ve nedeni olabilmektedir. Bu hastalığın en çok görülmesinin sebeplerinde biri ise köpeğin dengeli beslenmemesidir. Köpeklerde ve diğer hayvanlarda dengeli, yeterli ve sağlıklı beslenesi çok önemlidir. Köpeğinize uygun, içeriği doğru olan ve ırkına göre bir mama almalısınız. Köpeğinize çiğ kemik, çiğ olan et/tavuk, süt ürünlerinden ve tatlı vermekten kaçının

Bir köpek sahiplenmeden önce ya da herhangi bir hayvanın bakımını üstlenmeden önce buna hazır olduğunuzdan ve sorumluluk alacağınızdan lütfen emin olun. Çünkü bir canlının tüm sorumluluğunu almış olacaksınız. Ayrıca köpeğinizi ve baktığınız hayvanın sağlığı için düzenli olarak veteriner hekim kontrolüne götürmeyi ihmal etmeyin.

Etiketler: Köpeklerde Egzama Belirtileri ve Tedavisi
Nisan 12, 2022